reklama

Moja bláznivá cesta okolo sveta

Jedného dňa sa ma zmocnila túžba vyraziť na cestu okolo sveta. No lomcovali mnou zmiešané pocity. Mal som strach z toho, čo všetko sa mi môže stať. To už však bolo neskoro. Túžbe precestovať svet sa totiž nedalo odolať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Prvotný plán bola niekoľkomesačná cesta Áziou s tým, že na Vianoce sa vrátim domov. Potom som však prstom na mape prišiel do Indonézie a zistil som, že budem len sto dolárov od vysnívanej Austrálie. To sa nedá nevyužiť. Fajn, potiahnem to do Sydney. Lenže potom budem sto dolárov od Nového Zélandu, a to sa už vôbec neodmieta. No a ktorý blázon by sa vracal cez pol planéty rovnakou trasou? Moju cestu som teda povýšil na ročnú cestu okolo sveta a bolo.

Trasa mojej cesty okolo sveta
Trasa mojej cesty okolo sveta 

Všetko sa začalo 1. augusta 2014.

Hodil som osemnásťkilový ruksak na chrbát a urobil ten najdôležitejší krok, krok vpred. Potom to už šlo samo. Najprv som zdolal prvú stopársku výzvu a prestopoval som sa zo Slovenska do Iránu. V Iráne som prekonal prvú vážnu krízu, no zároveň pričuchol si k jednej z najinšpirujúcejších mentalít na svete. Pri lúčení sa s Iránom ma však postretol aj nebezpečný konflikt s iránskym psychopatom, pri ktorom som jediný raz musel použiť slzný plyn.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nasledovala centrálna Ázia. Bizarnosť Turkmenistanu vystriedal historický Uzbekistan a centrum legendárnej Hodvábnej cesty. Po ňom prišiel na rad jeden z vrcholov – Afganistan. Najstrašidelnejšia chudoba, najväčší strach v očiach domácich, no zároveň najzaujímavejšie trhy a najkrajšie mešity. To všetko sa dennodenne prelína s vojnovým stavom, ktorý sa už zladil s miestnym životom. Krajina, v ktorej pochopíte, že najväčšia exotika je práve tam, kde ste za najväčšieho exota práve vy.

Pri zbombardovanom paláci v afganskom Kábule.
Pri zbombardovanom paláci v afganskom Kábule. 

Islam vystriedal hinduizmus a neuveriteľná India.

Tento kus sveta vás hneď po vstupe doň rozseká na drobné, aby vás časom mohol opäť poskladať, a to v lepšej podobe. A hory v Nepále? Nádhera. Úplne iná rozprávka vysokohorskej turistiky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na rad prišla juhovýchodná Ázia, presnejšie Thajsko, Kambodža, Malajzia a Singapur. Klasika, ktorá poteší, no ohúri menej. Nasledovalo 8000 prestopovaných kilometrov cez to nekonečné červené nič a zároveň tak veľa. To je Austrália. Vianoce na farme v prítomnosti kengúr, Silvester v Sydney.

8 000 prestopovaných kilometrov v Austrálii.
8 000 prestopovaných kilometrov v Austrálii. 

Krátky let a už som žasol nad prírodnými dielami na Novom Zélande. Násobne dlhší let cez Pacifik a nepoškvrnený svet peruánskych Ánd ako na dlani. Peru je cestovateľsky zvučné, ale Bolívia ma presvedčila, že je nielen atraktívnejšia, ale že dokonca konkuruje aj Novému Zélandu. Odbočka do Paraguaja a záver v Brazílii, ako inak, v Riu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo by to bola cesta okolo sveta bez Afriky?

Až na tie komplikované víza. No Afrika je celá komplikovaná, a preto tak zaujímavá. Človek má pocit, že už toho veľa precestoval a veľa zažil. No potom príde Afrika a cítim sa ako keby som včera opustil moju domovinu.

Pohostenie kozím mliekom v Pobreží Slonoviny.
Pohostenie kozím mliekom v Pobreží Slonoviny. 

Pobrežie Slonoviny. Opäť úplné iné a jedinečné trhy v Abidjane. No aj rušný nočný život, nocovanie v africkom slume a omnoho viac. Napriek tomu Mali zdvihlo latku o čosi vyššie. Najfarebnejšie, najzaujímavejšie, najnevinnejšie. Kopírujem životodarnú rieku Niger, okolo ktorej sa tiahne život v Mali.

Na záver prechod nehostinnou Saharou, aby som sa z Maroka cez Európu vrátil späť na Slovensko. Stopom, v júli 2015. Cesta okolo sveta Tomas World Expedition trvala jedenásť mesiacov a tri dni, čo je oficiálne jeden cestovateľský rok. Od teeeraaaz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Cestoval som sám, no málokedy som bol sám.
Cestoval som sám, no málokedy som bol sám. 

Moje TOP krajiny

Medzi top krajiny na mojej ceste považujem Afganistan, pre silné zážitky z tejto krajiny, Nepál, a to najmä kvôli horám, ktoré milujem, Bolíviu, vďaka unikátnej prírode a Mali, v ktorom som našiel azda najväčšiu exotiku. Tejto prémiovej skupine tesne sekunduje Irán, India, Nový Zéland či Peru. Avšak odporučil by som určite aj mnohé iné krajiny z tejto cesty.

Stop, indické vlaky, autobusy, pešo, loď, zdieľané taxíky a samozrejme aj na prvý pohľad nefunkčné africké mašiny. Couchsurfing, stanovanie v divočine a hotely za babku. Púšte striedali džungle, nekonečné roviny striedali najvyššie pohoria, neznesiteľné horúčavy striedali aj mrazy a sucha zasa dažde. Rozmanitosť. Tá bola mimoriadne dôležitá pri plánovaní cesty.

A návrat na rodnú hrudu po precestovanom roku.
A návrat na rodnú hrudu po precestovanom roku. 

Najlepší zážitok?

Nezabudnuteľných zážitkov bolo mnoho, a to v každej krajine. Každú chvíľu si zaspomínam na niečo iné. Silným zážitkom určite bolo nocovanie v africkom slume, rušné afganské trhy, sledovanie rituálneho spopolňovania mŕtvol v indickom Varanasi alebo rozprávkový treking v bolívijských Andách a komplikovaný výstup na šesťtisícovku Huyana Potosí (6088 m. n. m.).

A do akej miery dokáže podobná cesta ovplyvniť cestovateľa? Samozrejme, do značnej. Človek zistí, ako úžasne dokáže tráviť čas a potom sa už nedokáže zmieriť s tým, že má byť odkázaný na život „do práce – domov, do práce – domov“. Preto začne špekulovať a hľadať možnosti, ako si to v živote zariadiť tak, aby svoju cestovateľskú závislosť nemusel obmedzovať. Samozrejme, nehovoriac o otvorenejšom pohľade na svet.

Obrázok blogu

Mimo iného sa mi potvrdilo, že obavy zo sveta, obavy z neznáma a z exotických krajín sú prehnané. Na mnohých miestach panuje veľká chudoba, hrozné životné podmienky, ale aj mimoriadne nebezpečenstvo. Avšak stretávanie priateľských ľudí po celom svete začnú okamžite resetovať z hlavy obrázky z negatívnych správ, ktoré neustále vzbudzujú dojem, že svet je len plný nebezpečenstva.

To, akým spôsobom a kam presne budú smerovať vaše cestovateľské kroky, treba dobre naplánovať. To robí cestovateľa cestovateľom a cestovanie nezabudnuteľným spoznávaním s nenahraditeľnými zážitkami. Potenciálnym cestovateľom odporúčam pribaliť si do ruksaka vedľa cestovateľského hladu aj inštinkt a rozumný rešpekt s pokorou k svetu. Svet to bezpochyby ocení.

Kniha TOMAS WORLD EXPEDITION

Pozitívne ohlasy od čitateľov mojich blogov ma časom motivovali k tomu, aby som vytvoril prepracovanejšiu verziu blogov v kombinácii s tými najpútavejšími fotkami. Motivovali ma ku knihe Tomas World Expedition.

Cestovateľský príbeh v tejto knihe vás vtiahne do silných exotík. Tak autenticky, až zabudnete, že sedíte doma a čítate knihu. Či už sa do nej pustíte alebo nie, vedzte, že aj o vás je reč a cestujete so mnou. Pridajte sa ku mne, bude to vzrušujúca jazda svetom.

Kniha o ceste okolo sveta Tomas World Expedition.
Kniha o ceste okolo sveta Tomas World Expedition. 

Video so skvelými ľuďmi, ktorých som na ceste stretával a ich pozdrav pre vás v slovenčine.

Viac fotiek z tejto cesty tu

Tomáš Vilček

Tomáš Vilček

Bloger 
  • Počet článkov:  26
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Píšem knihu ...... a ešte stále rád nosím biele tričká a ponožky ;) Zoznam autorových rubrík:  Tomas World ExpeditionNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu