reklama

Príprava na cestu okolo sveta

Pri organizácii cesty okolo sveta vo vlastnej réžii si najskôr treba stanoviť trasu cesty a získať potrebné informácie o daných krajinách. Vybaviť si víza a následne zaobstarať nevyhnutnú výbavu. Netreba zabudnúť na očkovanie a lekárnička by v ruksaku taktiež nemala chýbať. Taktiež je dôležité mať premyslený rozpočet cesty a jej financovanie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (35)

"Magistr Tomáš Vilček." Prerušil ma hlas z hlbokého premýšľania o tom, či zajtra vo Viedni zájdem najprv na iránsku alebo uzbeckú ambasádu. Vstávam a v talári mierim pravidelným krokom k pódiu. Prikladám ukazovák s prostredníkom na žezlo, dekanke opätujem decentný úsmev a vyslovujem: "Zavazuji se a slibuji." Následne smerujem späť na svoje miesto medzi čerstvých absolventov Právnickej fakulty v Brne. Sadám si, pohľad sa mi opäť stretáva s dekankiným a je mi to jasné. Najprv zájdem na uzbeckú ambasádu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Právo ma baví a v budúcnosti v ňom plánujem pokračovať, ale túžba aktívne spoznávať svet priamo v teréne, zažívať nové dobrodružstvá, objavovať ďalšie kultúry, exotické krajiny a spoznávať ľudí po celom svete, ma donútila spraviť si ročnú pauzu. Tak som dospel k záveru, že buď sa vydám na cestu hneď po ukončení štúdia alebo o pár rokov neskôr. Vyraziť pred tým, než budem mať rodinu, než budem zabehnutý v práci a mať ďalšie povinnosti mi prišlo logickejšie a menej komplikovanejšie. Pri predstavách o tom, čo všetko sa mi môže stať, som sa utešoval tvrdeniami, že veď svet nie je až tak zlý. Napokon, nekonečné čítanie článkov od skúsenejších cestovateľov ma v tom utvrdzovalo. Svet predsa najlepšie spoznám až na vlastnej koži.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako malý chalan som si pri sledovaní rozprávok párkrát zasníval, že raz príde ten deň, keď si aj ja zabalím buchty do šatky, zavesím ich na koniec palice a takto vyrazím do sveta. V rozprávke ten svet ale predstavuje častokrát maximálne 200 kilometrov vzdialené kniežactvo. Taktiež sa prezentuje predstava, že ak chcete niekam vyraziť, tak si stačí zbaliť ruksák a vyštartovať. Toto tvrdenie ale plní najmä rolu motivácie, pretože bez primeranej prípravy sa ľahko dostanete do závažných komplikácii, v tom horšom prípade do životu nebezpečných.

Orientačná trasa cesty na jej začiatku
Orientačná trasa cesty na jej začiatku 

Trasa cesty
V prvom rade som si stanovil trasu cesty, ktorá sa postupne môže upravovať, ale pre orientáciu je nevyhnutné vopred vedieť, na ktoré krajiny sa idem pripraviť. Kvôli jednotnej výbave na teplejšie počasie som si zvolil predovšetkým krajiny, ktoré v danom ročnom období majú priaznivé letné počasie. Tým sa počet oblečenia zminimalizoval a celková váha výbavy znížila o pár kilogramov. V ruksaku mi to ušetrilo veľa miesta. Na druhej strane väčšina mnou plánovaných krajín ponúka skutočnú exotiku, ktorej spoznávanie bolo jedným zo základných účelov cesty. Pri výbere krajín však treba počítať nielen s aktuálnym počasím, ale aj s podmienkami vstupu (vízové a iné povinnosti), POLITICKOU SITUÁCIOU, nutnosťou očkovania, lekárničkou a ďalšou potrebnou výbavou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všeobecný prehľad o krajinách
Pri výbere krajín je najdôležitejšie poznať politickú situáciu v daných krajinách. Mnohí si ma premerajú zvláštnym pohľadom, keď poviem, že mi cesta do Afganistanu neprišla životu nebezpečná. Zvládol som ju podľa plánu a informácii, ktoré som si nazhromaždil. Je mnoho krajín, ktoré majú momentálne veľmi nebezpečné časti, ako napríklad Somálsko, Irak, Jemen, Sýria, ale aj Afganistan. Preto je dôležité vopred získať čo najdôveryhodnejšie informácie o situácii v daných krajinách. Taktiež neodporúčam jazdiť do krajín, ktoré sú relatívne bezpečné, ale vrcholí v nich predvolebné obdobie. Vtedy sú rušné a nevyspytateľné viaceré krajiny. Ďalej si treba vopred pripraviť informácie ohľadom mien, výmenných kurzov a iné užitočné informácie. Medzi ne patrí napríklad nevyhnutnosť nosenia dlhých nohavíc v Iráne alebo neukazovanie gesta palcom nahor rovnako v Iráne, kde je to urážka a znamená to to isté, ako ukázanie prostredníka u nás.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podrobnejšie plány ciest v daných krajinách si vytváram postupne pred vstupom do krajín. Nejde o žiadne komplexné informácie, ale môj hrubý plán cesty a chudobné informácie sú účelové. Osobne nepoužívam knižného sprievodcu od Lonely Planet, často nazývaného aj ako "biblia cestovateľov". Síce ponúka vhodné a potrebné informácie, na druhej strane ničí tú spontánnosť pri objavovaní krajín. Vedieť takmer všetko o krajine predtým než do nej vojdem je kontraproduktívne a častokrát ničí momenty prekvapenia pri spoznávaní krajiny. Ako príklad uvediem mesto Varanasi. Asi málokto mi uverí, že som nevedel o verejných spaľovaniach tiel pri rieke Ganga. O Indii som nemal veľa načítaného a do Varanasi som mieril, lebo som sa dočítal niekde na internete, že ho proste musím navštíviť. Pri večernom potulovaní sa večernými uličkami som natrafil na miesto pri rieke, kde horeli vatry. Až po tom, čo som zhliadol telo v plameňoch a okolo neho seriózne tváriaci sa dav ľudí, uvedomil som si, že ide o posvätné spaľovanie tiel.

Moje expedičné tričko v Indii :)
Moje expedičné tričko v Indii :) 

Financie
Finančnú stránku cesty som už rozoberal v osobitnom blogu. Ešte dodávam, že neodporúčam nosiť pri sebe veľké sumy, ale taktiež treba myslieť na to, že výber peňazí môže byť často veľmi obmedzený. A to či už slabou dostupnosťou bankomatov alebo tým, že nie v každej krajine je možné vytiahnuť si hotovosť. Kvôli rôznym medzinárodným sankciám to nie je možné napríklad v Iráne. V Mjanmarsku výber hotovosti z európskych účtov pomocou miestnych bankomatov je taktiež nemožný.

Cestovné poistenie
Uzatvorenie cestovného poistenia by malo byť samozrejmosťou pred každou cestou do exotiky. Inštitúcie ponúkajú cestovné poistenie väčšinou na jeden rok, ale s jednou dôležitou podmienkou. Tou je, že nepretržitá doba pobytu v zahraničí nesmie presiahnuť 2, prípadne 3 mesiace. Vzhľadom na to, že som plánoval nepretržité odcestovanie v zahraničí na jeden rok, musel som teda žiadať o výnimku. Kvôli nej sa cena poistenia pochopiteľne navýšila. Úhrada prípadných liečebných nákladov je základnou položkou, na ktorej je cestovné poistenie postavené. V prípade úrazu sa môžu náklady za poskytnutie zdravotnej starostlivosti v zahraničí vyšplhať pomerne vysoko a práve preto je nevyhnutné mať uzatvorené cestovné poistenie.

Vízové povinnosti
Príprava víz je osobitnou kapitolou celej organizácie. Vízové povinnosti na prvé tri/štyri mesiace je dobré mať vopred vybavené. Riešiť kubánske víza desať mesiacov pred plánovaným vstupom do tejto krajiny by bolo samozrejme nelogické. Hlavne keď som nevedel, či sa vôbec dostanem aspoň do Indie. Riešiť víza vo svete je častokrát aj jednoduchšie, ale predsa len zaberie to čas a komplikuje to cestovanie. Bohužiaľ otrasné byrokratické podmienky pre získanie víz často zasiahnu aj rozpočet, a preto treba počítať s pomerne vysokou sumou za získanie všetkých potrebných víz.

Vybavovanie víz mi v príprave zabralo najviac času
Vybavovanie víz mi v príprave zabralo najviac času 

Očkovanie
Čo rozhodne netreba podceniť, je očkovanie. Pred cestou som netušil, na čo sa musím dať očkovať, kam mám ísť, koho mám kontaktovať. Opäť by som zdôraznil potrebu vyhľadať si vo vlastnom záujme potrebné informácie a na centrum cestovateľskej medicíny prísť aspoň so základnými informáciami. Budete sa lepšie orientovať v tom kvante informácii, ktoré vám tam poskytnú a lepšie si ich osvojíte. Nevyhnutný očkovací základ takmer do každej exotickej krajiny predstavuje očkovanie na žltačku A, B a brušný týfus. Ja som sa rozhodol aj pre očkovanie proti besnote. Uľahčilo by mi to prípadné riešenie uhryznutia od toho nespočetného množstva potulujúcich sa zvierat v ázijských krajinách, a to najmä v Indii. Zvážiť ešte môžete radu ďalších očkovaní. 

Zabúdať netreba ani na prevenciu proti malárií. Očkovanie proti nej síce neexistuje, ale moskytiéra, vhodné repelenty a hlavne antimalárika vám v tom pomôžu. Áno sú dobrodruhovia, ktorí vám budú tvrdiť, že neboli očkovaní na brušný týfus a nič sa im nestalo. Riskovať ale, že sa ocitnete niekde na indickom vidieku v ukrutných bolestiach brucha, ktoré môžu viesť až k roztrhaniu čriev je smrteľne nebezpečné. Nemocnica môže byť vzdialená aj dva dni cesty, takže určite odporúčam nepodceniť to. Medzinárodný očkovací preukaz si treba poctivo pribaliť k pasom a starať sa o neho rovnako zodpovedne ako o pasy. Pri vstupe do niektorých krajín ho kontrolujú a tým zistia, či máte potrebné očkovania.

Výbava
Ak hovorím o výbave v širšom slova zmysle, tak do nej patrí absolútne všetko hmotné, čo som si so sebou vzal. O nevyhnutnosti pasov, bez ktorých vo svete neexistujete, sa tu rozpisovať nebudem. Do ruksaka som si teda pribalil základné letné oblečenie. Kvôli kempovaniu mi v batohu nechýba spacák, stan a karimatka. Ďalšiu časť výbavy tvorí moskytiéra, fotoaparát, čelovka, základná drogéria, malý počítač na cestovanie. Pre prípadné konflikty je vhodné mať pri sebe aj slzák alebo niečo na efektívne paralizovanie. Už som ho využil, takže som fakt rád, že som naňho nezabudol. Osobne ešte odporúčam nešetriť pri kúpe kvalitného ruksáka. Je mojím domovom po celé mesiace a chrbát sa mi už neraz odvďačil za pohodlné rozloženie váhy pri niekoľkohodinovom chodení s ruksákom na chrbte.

Lekárnička
V neposlednom rade si zodpovedne pripravte aj cestovateľskú lekárničku. S liekmi to nemusíte preháňať. Panika z toho, čo všetko možno budete potrebovať v tom zohrá rolu, dajte ale na dobré rady praktických lekárov a na praktické rady cestovateľov. Našťastie som za šesť mesiacov využil lekárničku len minimálne. Ale dôvody, prečo je dôležité, aby som ju mal neustále k dispozícií, snáď už ani nemusím uvádzať.

Moja výbava na cestu pár hodín pred odchodom
Moja výbava na cestu pár hodín pred odchodom 

Priznávam, že som sa vo vzťahu k príprave na cestu pustil do neznáma. Získavanie potrebných znalosti a vybavovanie celej prípravy mi zabralo veľa času, ale teraz viem, že to všetko bolo potrebné. Ak by som pár vecí podcenil, neskôr by mi to mohlo spôsobiť nemalé komplikácie a ich vyriešenie by zabralo oveľa viac času. A keďže čas sú peniaze, bolo by to aj nákladnejšie. Nebolo to jednoduché, ale motivácia byť primerane pripravený a nakoniec aj skutočne vyraziť na vysnívanú cestu okolo sveta ma hnala dopredu a prekonávala aj nemalé komplikácie pri jej organizácii. 

Každý týždeň na ceste sa stále ešte učím a do prípravy na takúto cestu by sa možno patrilo zahrnúť aj pár iných rád, ktoré prosím prípadne doplňte v diskusii. Je veľmi inšpirujúce čítať od niektorých fanúšikov na mojej fb stránke, ako si prostredníctvom nej zlepšujú geografický prehľad, ako si sledovaním mojej cesty plnia svoje cestovateľské sny alebo ako mi fandia pri ďalšom dobrodružnom pokračovaní. Počas prípravy som častokrát váhal, či tým nestratím rok, ktorý by som už mohol plne venovať koncipientskej praxi. To všetko, čo mi cestovanie dáva od prvých mesiacov ma ale utvrdilo v tom, že toto veľké rozhodnutie bolo správne a že tento rok som práveže získal, nie stratil.

V ďalšom blogu sa dočítate, prečo som prvú hodinu po vstupe do Austrálie strávil s políciou na imigračnom. Aké nehostinné podmienky ma čakali v austrálskom outbacku a čo ma najviac zaujalo v krajine protinožcov.

Moju cestu okolo sveta môžete sledovať tu

Tomáš Vilček

Tomáš Vilček

Bloger 
  • Počet článkov:  26
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Píšem knihu ...... a ešte stále rád nosím biele tričká a ponožky ;) Zoznam autorových rubrík:  Tomas World ExpeditionNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu